Een veelgemaakte schrijffout: abstracte taal. Pak er 5 willekeurige websites bij en het wemelt van de te borgen kwaliteit en de integrale aanpak die win-winsituaties creëert. Maar niet alleen managers, ambtenaren, medici, juristen en politici gebruiken vage kreten. Ook de webteksten van veel ondernemers (ook die van mijzelf) kunnen een stuk helderder.

Als (her)schrijver van webteksten stel ik deze vragen het meest:
Wat versta je precies onder dit woord? (pro-actief)
Wat bedoel je met deze zin? (ik zet mensen in hun kracht)
Kun je een voorbeeld noemen? (van het maximaliseren van die meerwaarde)

Hoe helderder je formuleert, hoe beter je lezer je begrijpt. Sommige mensen formuleren bewust onbegrijpelijk, omdat ze het zelf ook niet snappen maar dat niet durven te zeggen, of omdat ze ‘geen 9-5 mentaliteit’ prettiger vinden klinken dan ‘niet zeuren over structureel overwerk’, maar de meeste mensen vinden het toch fijn als hun boodschap overkomt.

Begrijpelijk schrijven is belangrijk (waarom je begrijpelijk moet schrijven) en aan te leren (hoe je begrijpelijk schrijft), maar het wordt nog te weinig ingezet door ondernemers. Zonde! Heb je iets waardevols te bieden? Maak je tekst dan zo helder mogelijk.

Concreet = beeldend = overtuigend

Wil je als ondernemer je mooie product of dienst aan de man brengen? Blijf dan zoveel mogelijk weg van loze praat. Een concreet beeld komt beter binnen. Gebruik dat. Bekijk je zinnen kritisch: wat zeg je daar eigenlijk? Roept je tekst genoeg beelden op? Leg je homepage eens voor aan de buurvrouw. Want jij kunt wel beelden hebben bij jouw ‘maatwerkoplossing’ maar je buurvrouw gaat daar misschien glazig bij kijken. En denkt hooguit aan de bullshit bingo.

Hoe maak je je tekst concreter? Om te beginnen: leef je in in je bezoeker. Wie is jouw ideale klant? Zie hem voor je. Beschrijf zo beeldend mogelijk de situatie waarin hij/zij zich bevindt. In relatie tot jouw product of dienst, natuurlijk.

Stel, je biedt een programma voor mensen met vermoeidheidsklachten. Je kunt je bezoeker op verschillende manieren aanspreken op je website:

  1. Zit je laag in je energie?
  2. Ben je altijd moe?
  3. Vermijd je traplopen en val je tijdens het achtuurjournaal in slaap?

Welke spreekt jou het meeste aan? Door je goed te verplaatsen in je bezoeker kun je zijn ‘pijn’ raak omschrijven en voelt hij zich eerder aangesproken. Serieus genomen.

Vind je dit lastig? Zoek eens in je mailbox met welke vragen klanten bij jou aankloppen. Of bel een paar huidige klanten op en vraag ze waarom ze bij jou kwamen. Gebruik hun woorden, letterlijk. Ze zullen niet de enigen zijn die hiermee zitten.
Denk niet dat algemener formuleren meer mensen aanspreekt. Vaak juist niet. Het komt dan bij niemand écht aan. Beter kun je een paar specifieke gevallen uitlichten. Kies wie je het liefste als klant wilt en beschrijf die situatie zo beeldend mogelijk. Diegenen zullen zich herkennen en eerder geneigd zijn met je in zee te gaan.

Beschrijf net zo concreet het resultaat van jouw dienst of product:

Niet: Ik verzorg uitstekende boekredactie en schrijversbegeleiding.
Maar bijvoorbeeld: Ik zorg voor een goed boek, binnen planning en een tevreden auteur.

Niet: Wij hebben een kwalitatief resultaatgericht programma dat fitheid vergroot.
Maar bijvoorbeeld: Na ons sporttraject is een potje voetbal met je kleinzoon weer een makkie.

Een raak beeld is razend overtuigend.

Kortom: weg met die abstracte taal. Zeg niet zomaar wat – daarvoor is je aanbod veel te waardevol en het kost je klanten. Besteed aandacht aan je tekst en je krijgt aandacht van je lezer.

Kijk kritisch naar je eigen teksten. Ter inspiratie ende vermaak: de briljante mannen van de Snijtafel die de tekst van Blöfs ‘Liefs uit Londen’ met de grond gelijk maken.

Wil je ook webteksten die werken? Meld je nu aan! Als mijn nieuwe site in de lucht is, krijg je om de week een Gouden Schrijftip.