‘A website is not a murder mystery: tell them who did it in the first sentence.’*

Wat is dit voor een site? Dat wil je weten als je op een website komt. En als je het denkt te weten, wil je het bevestigd hebben: zit ik hier goed? Het lijkt een open deur, maar verrassend veel websites zijn niet helder in wat ze te bieden hebben. En dat is niet gek. Je denkt al snel dat wat voor jou zonneklaar is, ook voor je bezoeker wel duidelijk is. Of dat het wel duidelijk wórdt als hij je homepage van a tot z leest.

In dit stuk een paar tips voor een heldere tagline.

Stap uit je eigen schoenen

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk: naast webteksten schrijven begeleid ik schrijvers bij het schrijven van hun boek. Hoe vang je die twee diensten in een paar woorden? Copywriter is te breed en te Engels. En als ik zeg dat ik redacteur ben krijg ik altijd glazige blikken. Redacteur in wat? Tijdschrift? Radio? Tv? Web? Boeken, oké, en wat doe je dan precies? Schrijfcoach, ja, dat kennen we wel. Ik word er ook op gevonden, maar ik krijg dat woord mijn strot niet uit. Redacteur dekt bovendien het best de lading. Vind ik. Wen er maar aan.

Maar de kunst is natuurlijk om uit je eigen schoenen te stappen, in die van je klant. Als het niet in één klap helder is waar jouw website over gaat, dan moet je bezoeker nadenken. En dat doet hij liever niet onnodig. Maak het je klant gemakkelijk. Hoe doe je dat? Met een heldere tagline.

Tagline

Een tagline is een korte, krachtige omschrijving van je bedrijf. Het geeft antwoord op de vraag: wat is dit?

Simon Lévelt. Koffie & thee sinds 1817
Frankwatching. Online trends, tips & tricks

Een tagline is een bijzonder effectieve manier om je boodschap over te brengen. Een goede tagline is helder, objectief en niet te lang. Hij geeft goed weer wat je doet. Je vindt hem naast/onder je logo, dat is de plek waar je bezoeker hem verwacht. En andersom: als er in de buurt van je logo een korte zin staat, ziet je bezoeker die aan voor de beschrijving van je site.

Tante Jetje

Heb je nog geen tagline? Schaam je niet. Half ondernemend Nederland heeft geen tagline, of een zwakke.

Bedenk hoe je je bedrijf of organisatie in één simpele zin zou omschrijven. Of, zoals Aartjan van Erkel (Schrijven voor internet) het zegt: hoe zou je het op een verjaardag uitleggen aan tante Jetje? Zodat zij het begrijpt en niet alleen maar wazig knikt.

Houd het objectief: welke woorden zouden anderen gebruiken om jouw dienst of product te omschrijven? Gebruik woorden die je klant kent, woorden waarop hij zou zoeken. Noem je plaatsnaam als je binnen een bepaald gebied werkt: loodgieter Wanneperveen. Dat is ook goed voor de vindbaarheid.

Heb je een specifieke doelgroep? Bouw je bijvoorbeeld alleen websites voor vrouwelijke ondernemers? Benoem dat.  Wat doe je voor wie? Je zegt daarmee ook meteen wat je niet doet. Net als bij PeetPlukt: plukt bloemen in opdracht.

Vermijd abstracte begrippen als ‘oplossingen’. Maak het beeldend, concreet. Toen het VUmc nog niet gefuseerd was met het AMC, was de tagline: Samen kiezen voor beter. Bij openen van de website zag je wel dat het een ziekenhuis was, maar de tagline bleef wat vaag. Beter wat? Betere zorg? Beter eten? Beter genezen? Beter worden? All of the above? En wie bepaalt wat beter is?

Pas op met humor en woordgrappen: geestig mag, zolang het niet flauw of onduidelijk wordt. CoolBlue volstaat met ‘Alles voor een glimlach’. Voor CoolBlue werkt het, en die humor zie je terug in al hun woorden en beelden, maar als je niet CoolBlue heet, zou ik oppassen dat het niet te algemeen klinkt. Ja, alles voor een glimlach, maar wat heb je te bieden? Nou, eh, alles.

De 3 k’s

Kijk eens naar je eigen tagline. Kan hij nog sterker? Leg hem eens voor aan mensen die jou en je website nog niet kennen met de vraag: wat is dit voor een bedrijf? Vraag dit ook aan je bestaande klanten, aan tante Jetje en aan je buurjongen. Als ze de vraag niet direct kunnen beantwoorden, dan is er werk aan de winkel. Verzin alternatieven en test ze op de mensen om je heen. Wees niet bang voor kritiek of vies van de ‘wisdom of the crowds’. Maak er gebruik van!

Wat je ook doet: zorg dat je tagline in elk geval voldoet aan de 3 k’s:

  • kristalhelder
  • kort
  • kloppend

en dat het een beetje lekker bekt, natuurlijk.

Maar ik doe nog zoveel meer! 

Is jouw dienst of product niet goed in een paar woorden te vangen? Dat hoeft ook niet. Zorg dat je tagline de lading grotendeels dekt. Compleet willen zijn maakt je tagline vaak juist zwakker: ‘Communicatie en veel meer’. Misschien heb je een specialisme dat voor 80% van je omzet zorgt. Noem dan alleen dat. Dat vinden je bezoekers duidelijk én geloofwaardig.

Maar hij is zo saai!  

Bedenk dat je tagline onderdeel uitmaakt van het geheel. Combineer je objectieve tagline met een pay-off: een ronkende kreet waarmee je jouw dienst of product aan de man brengt. Kip, het meest veelzijdige stukje vlees. Kip!

Je kunt ook de nadruk leggen op wat jouw dienst/product de klant oplevert: het gedroomde resultaat. De onvolprezen Kitty Kilian doet dat zo: De Blogacademie. Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen.

Of ga nog een stap verder, zoals Tony Chocolonely: Samen maken we chocolade 100% slaafvrij. Oké, ‘het ruikt een beetje naar CDA’, (Teun van de Keuken), maar het doet wel een beroep op de emotie.

Samen maken we de beste tagline

Een en ander kan een behoorlijk existentieel proces zijn. Wie ben ik? Waarom doe ik wat ik doe?
Kom je er niet uit? Ga niet in je eentje zitten ploeteren; voor een ander is het vaak een stuk duidelijker wie jij bent.

Lees ter inspiratie: de schildpad van Toon Tellegen.

Mijn tagline werd uiteindelijk: boekredacteur & webschrijver. Of dat de beste is? Wat vind jij?

Wil je ook een website die werkt? Meld je aan! Zodra mijn nieuwe site in de lucht is, ontvang je om de week een gouden schrijftip.

Uit: Killer Web Content, Gerry McGovern