Waar gaat deze site over? Tagline tips!

‘A website is not a murder mystery: tell them who did it in the first sentence.’
(Killer Web Content, Gerry McGovern)

Wat is dit voor een bedrijf? Dat wil je weten als je op een website komt. En als je het denkt te weten, wil je het bevestigd hebben: zit ik hier goed?

Het lijkt een open deur, maar verrassend veel websites zijn niet helder in wat ze te bieden hebben. En dat is niet gek. Je denkt al snel dat wat voor jou zonneklaar is, ook voor je bezoeker wel duidelijk is. Of dat het wel duidelijk wórdt als hij je homepage van a tot z leest.

Stap uit je eigen schoenen
Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk: naast webteksten (her)schrijven begeleid ik schrijvers bij het schrijven van hun boek. Maar keer op keer zie ik glazige blikken als ik zeg dat ik redacteur ben. Die term is te vaag. Redacteur in wat? Tijdschrift? Radio? Tv? Web? Schrijfcoach, ja, dat kennen we wel. Ik word er ook op gevonden, maar ik krijg dat woord mijn strot niet uit. Redacteur dekt bovendien het best de lading, wen er maar aan. Maar met dat snobbige help ik mezelf niet echt vooruit.

De kunst is om uit je eigen schoenen te stappen, in die van je klant. Als het niet in één klap helder is waar jouw website over gaat, dan moet je bezoeker nadenken. En dat doet hij liever niet onnodig. Maak het je klant gemakkelijk. Hoe doe je dat? Met een heldere tagline.

Tagline
Een tagline is een korte, krachtige omschrijving van je bedrijf. Het geeft antwoord op de vraag: wat is dit?

Simon Lévelt. Koffie & thee sinds 1817
Frankwatching. Online trends, tips & tricks

Een tagline is een bijzonder effectieve manier om je boodschap over te brengen. Een goede tagline is helder, objectief en niet te lang. Hij geeft goed weer wat je doet. Je vindt hem naast/onder je logo, dat is de plek waar je bezoeker hem verwacht. En andersom: als er in de buurt van je logo een korte zin staat, ziet je bezoeker die aan voor de beschrijving van je site.

Tante Jetje
Heb je nog geen tagline? Schaam je niet. Half ondernemend Nederland heeft geen tagline, of een zwakke. Zo ook ik. Mijn eigen site valt jammerlijk door de mand bij deze webles nummer 1. (Er is een nieuwe site in de maak).

Bedenk hoe je je bedrijf of organisatie in één simpele zin zou omschrijven. Of, zoals Aartjan van Erkel (Schrijven voor internet) het zegt: hoe zou je het op een verjaardag uitleggen aan tante Jetje? Zodat zij het begrijpt en niet alleen maar wazig knikt.

Houd het objectief: welke woorden zouden anderen gebruiken om jouw dienst of product te omschrijven? Gebruik woorden die je klant kent, woorden waarop hij zou zoeken. Dat is ook goed voor de vindbaarheid. PeetPlukt heeft bijvoorbeeld als tagline: verse bloemen in Amersfoort.

Als je een specifieke doelgroep hebt, benoem die: wat doe je voor wie?

Pas op met humor en woordgrappen: geestig mag, zolang het niet flauw of onduidelijk wordt.

Vermijd abstracte begrippen als ‘oplossingen’. Maak het beeldend, concreet. Het VUmc heeft als tagline: Samen kiezen voor beter. Als je de website opent, zie je wel dat het een ziekenhuis is, maar de tagline blijft wat vaag. Beter wat? Betere zorg? Beter genezen? Beter worden?

CoolBlue volstaat met ‘Alles voor een glimlach’. Voor CoolBlue werkt het, en die humor zie je in al hun content terug, maar als je niet CoolBlue heet, zou ik oppassen dat het niet te algemeen klinkt. Ja, alles voor een glimlach, maar wat heb je te bieden? Nou, eh, alles.

De 3 k’s
Kijk eens naar je eigen tagline. Kan hij nog sterker? Leg hem eens voor aan mensen die jou en je website nog niet kennen met de vraag: wat is dit voor een bedrijf? Vraag dit ook aan je bestaande klanten, aan tante Jetje en aan je buurjongen. Als ze de vraag niet direct kunnen beantwoorden, dan is er werk aan de winkel. Verzin alternatieven en test ze op de mensen om je heen. Wees niet bang voor kritiek of vies van de ‘wisdom of the crowds’. Maak er gebruik van!

Wat je ook doet: zorg dat je tagline in elk geval voldoet aan de 3 k’s:

  • kristalhelder
  • kort
  • kloppend

en dat het een beetje lekker bekt, natuurlijk.

Maar ik doe nog zoveel meer! 

Is jouw dienst of product niet goed in een paar woorden te vangen? Dat hoeft ook niet. Zorg dat je tagline de lading grotendeels dekt. Compleet willen zijn maakt je tagline vaak juist zwakker: ‘Communicatie en veel meer’. Misschien heb je een specialisme dat voor 80% van je omzet zorgt. Noem dan alleen dat. Dat vinden je bezoekers duidelijk én geloofwaardig.

Maar hij is zo saai!  

Bedenk dat je tagline onderdeel uitmaakt van het geheel. Combineer je objectieve tagline met een pay-off: een ronkende kreet waarmee je jouw dienst of product aan de man brengt. Kip, het meest veelzijdige stukje vlees. Kip!

Je kunt ook de nadruk leggen op wat jouw dienst/product de klant oplevert: het gedroomde resultaat. De onvolprezen Kitty Kilian doet dat zo: De Blogacademie. Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen.

Of ga nog een stap verder, zoals Tony Chocolonely: Samen maken we chocolade 100% slaafvrij. Ok, ‘het ruikt een beetje naar CDA’, (Teun van de Keuken), maar het doet wel een beroep op de emotie.

Samen maken we de beste tagline
Een en ander kan een behoorlijk existentieel proces zijn. Wie ben ik? Waarom doe ik wat ik doe?
Kom je er niet uit? Ga niet in je eentje zitten ploeteren; voor een ander is het vaak een stuk duidelijker wie jij bent.

Ter inspiratie: de schildpad van Toon Tellegen.

Reacties van harte welkom!

Marco verhoefWant, klein woord, groot effect